ازدواج موقت در اسلام

ازدواج موقت در اسلام
دین اسلام در مورد ازدواج بسیار سفارش کرده است و ایات و احادیث فراوانی در باره ازدواج وجود دارد و همواره تشکیل خانواده و تامین مشروع نیاز جنسی در دین اسلام مهم و با ارزش بوده است.
ازدواج موقت یک نوع از ازدواج است که در مواقعی که امکان ازدواج دائم وجود ندارد توصیه شده است.
ازدواج موقت به تنهایی بقاء نسل و تشکیل خانواده و تامین نیاز جنسی را تضمین نمی کند همان طور که ازدواج دائم به تنهایی جوابگوی این مسائل نیست.
اسلام در درجه اول به ازدواج دائم سفارش می کند و تاکید دارد و در درجه بعد برای کسانی که شرایط برای ازدواج دائم را ندارند و نمی توانند خویشتن داری کنند ، ازدواج موقت را ارائه می کنند.
اسلام افرادی را که توانایی ازدواج دائم ندارند یا شرایط خاصی ( ۲ ) دارند را رها نکرده است و برای انها برنامه دارد. اسلام با ارائه ازدواج موقت هم نیاز جنسی و عاطفی مردان و زنان را تامیین می کند و هم راه های سو استفاده را از بین می برد.
در ازدواج موقت همانند ازدواج دائم مهریه در نظر گرفته شده است و بدون مهریه صیغه صحیح نیست. اسلام برای اثبات مهر و علاقه مرد به زن ، تعیین می کند که مرد بخشی از مال خود را به زن پیشکش و هدیه کند. این مهر محک خوبی برای علاقه واقعی مرد به زن است.
مرد بیشتر نیازمند جسم زن و نیروی جنسی اوست و اما زن بیشتر ابراز علاقه و محبت از سوی مرد را ترجیح می دهد و این بر اساس فطرت طبیعی زن و مرد است و می بینید که اسلام با چه ظرافتی به این نکته توجه کرده است ، مرد که بیشتر طالب جسم زن است باید بخشی از مال خود را بدهد تا جسم را بدست اورد و زن ان هدیه را می گیرد تا مهر و محبت مرد را حس کند.
در ازدواج موقت ، زن اجازه دارد مدتی را برای ازدواج تعیین کند اما بعد از صیغه نمی تواند این مدت را کم کند و فقط مرد در صورت تمایل می تواند تمام یا بخشی از ان را به زن ببخشد.
در ازدواج موقت مرد به زن همانند ازدواج دائم نفقه نمی دهد. ( گفته می شود نفقه دستمزدی است که مرد در ازای بچه داری و خانداری و شوهر داری و اداره زندگی به زن می دهد و در مورد ازدواج موقت چون اداره زندگی و بچه داری وجود ندارد نفقه لازم نیست )
زن و مرد از یک دیگر ارث نمی برند اما فرزندان ارث می برند.

می بینید که در ازدواج موقت و احکام ان عدالت و مساوات کاملا برقرار است.

ازدواج موقت و چند همسری
اگر با این دید نگاه شود که حکم ازدواج موقت به مردان اجازه داده است که به هر تعداد که بخواهند در ازای مهری و برای مدتی زن اختیار کنند ، این حکم در جهت تامین هوا و هوس مردان است. اما اگر به درستی به ان نگاه کنیم خواهیم دید که اسلام با این حکم به روابط زن و مرد سر و سامان داده است.
درست است که حکم ازدواج موقت به مردان اجازه تعدد زوجه را داده است ( البته مردان با ازدواج دائم نیز تا چهار زن می تواند داشته باشد ) اما حقیقت چیست ؟
ایا زنان در این حکم مورد ظلم قرار گرفته اند ؟
ایا این حکم فقط به نفع مردان است ؟
ایا این حکم یک جانبه است و حقوق زنان نادیده گرفته شده است ؟
ایا باید به زن ها هم ، اجازه تعدد زوج داده می شد ؟ ( چند شوهری )

چند شوهری
در ابتدا یک نگاه به سیستم جسمی و روحی زن و مرد خواهیم انداخت. مرد و زن تفاوت هایی در جسم و همچنین اخلاق و روحیات با یکدیگر دارند. از نظر جسمی تعدد زوج برای زن ها ناممکن است و مشکلاتی را به همراه دارد که کاملا واضح و مشخص است و نیاز به توضیح ندارد . در جوامع بشری باید روابط بین افراد مشخصی باشد و وضعیت فرزندان در یک جامعه و خانواده مشخص باشد، واضح است که در صورت رواج چند شوهری تنها کسی که بیشترین اسیب را خواهد دید شخص زن و فرزندان حاصل است.
در چند شوهری چطور باید فرزندان را تفکیک کرد؟ شاید امروزه با پیشرفت علم این کار ممکن و شدنی باشد اما تا زمان تولد فرزند ، تکلیف چیست ؟ چه کسی مسئولیت ان مادر و فرزند را تا زمان تولد به عهده می گیرد؟
در درجه بعدی ، فطرت و خصوصیت مردان به گونه ایی است که تمایل به چند شوهری ندارند و پذیرش ان برای مردان بسیار سخت است و هیچ گاه کانون خانواده با چند شوهری تشکیل نخواهد شد. حتی در طول تاریخ و در هیچ نقطه ایی از جهان شواهدی وجود ندارد که چند شوهری وجود داشته است و این خود نشان از عدم تمایل زن و مرد به چند شوهری است و نشان دهنده این موضوع که فطرت و غریزه زن و مرد با چند شوهری سازگار نیست و نخواهد شد.
به روشنی واضح است که در چند شوهری ، زن به شدت اسیب خواهد دید و تنها وسیله ی تامین هوس های مردان خواهد بود. با کمی دقت می توان دریافت این قیاس که اگر مردان اجازه چند همسری دارند به زنان هم باید اجازه چند شوهری داده شود یک مقایسه ابلحانه است و تنها طرفداران ان افراد هوس باز و دچار مشکلات روحی و اخلاقی هستند که با طرح برابری حقوق مرد و زن سعی در تامین مقاصد شوم خود دارند.

چند همسری
چند همسری در گذشته های دور و قبل از اسلام و در زمان اعراب جاهلیت و بین قوم یهود و همچنین ایرانیان در زمان ساسانیان وجود داشته است و این نشان دهنده این مطلب است که روحیات و فطرت زن و مرد تا حدودی با چند همسری منطبق است و امکان تشکیل خانواده و تولید نسل و تربیت فرزندان با چند همسری در تضاد نیست و از این رو دین اسلام چند همسری را منسوخ نکرده است و برای ان چارچوب و قاعده و قانون تعیین کرده است .

مطلبی را که می توان در توجیح چند همسری ذکر کرد بیشتر بودن جمعیت زنان نسبت به مردان است. (۳)
همواره در طول تاریخ و همچنین در این عصر جمعیت زنان بیشتر از مردان است . در ایران هم امار و ارقام همین موضوع را نشانن می دهد ،همچنین امارهایی که در مورد جوانان در سن ازدواج ارائه می شود نشان دهنده بیشتر بودن جمعیت دختران نسبت به پسران است که به شدت نگران کننده است.
با استناد به کثرت جمعیت زنان نسبت به مردان و این که همه زنان باید از حق داشتن همسر بهرمند شوند و این حق را داشته باشند که کانون خانواده را تجربه کنند و همچنین حق لذت بردن از غریزه جنسی را داشته باشند و این حقوق را حق مسلم زنان دانست باید برای این موضوع فکری کرد.
اگر طرفداران حقوق بشر و حقوق زنان بنا باشد از حقوق زنان دفاع کنند موظف اند از حقوق داشتن همسر ، تجربه زندگی ، داشتن فرزند ، تامین نیاز جنسی و … نیز دفاع کنند.
با کمی تامل خواهید دریافت که تنها راه احیای این حقوق زنان وضع قوانین است که هم پیوند خانواده و فرزندان و زناشویی را نابود نکند و هم تامین کننده این مشکل و حقوق زنان باشد و هم منطبق بر فطرت و روحیات زن و مرد باشد.مسلما بهترین و منطقی ترین حکم و قانون را دین اسلام ارائه می کند و ان ازدواج موقت و مجاز دانستن چند همسری است.

سخن اخر
امروز در جهان و حتی در کشور ما شاهد روابط ازاد و بدون قیدو بند دخترها و پسرها ، زن ها و مرد ها هستیم که نتایج وحشتناکی را به همراه دارد.
امروز دنیا شاهد فرزندان ناخواسته ای است که نتیجه هوس بازی مردان است ، شاهد سقط جنین ها است ، شاهد فرزندان بی پدر و مادر است ، شاهد خود فروشی و تن فروشی است ، شاهد سو استفاده جنسی از زنان است ، شاهد تجاوز جنسی است ، شاهد استفاده ابزاری از زن و جاذبه جنسی اوست ، شاهد فروپاشی کانون خانواده ها است ، شاهد نابودی عشق است ، شاهد نابودی مادر ، شاهد نابودی پدر ، شاهد نابودی زندگی است و تنها کاری که شاهدان می کنند دفاع کورکورانه از ازادی و حقوق زنان ، بیان ساده لوحانه برابری زن و مرد ، انتقادهای بی انصافانه از احکام اسلامی ، برداشت های غلط از ازدواج و احکام ان ، و در نهایت به اسم حمایت از زن و خانواده ، به اسم ازادی ، به اسم برابری ، تمام ارزش های زن و خانواده را نابود می کنند و به عنوان یک شاهد به ظاهر پردرد ، اراجیفی را ناله میکند و وجدان خود را اسوده کنند.

هدف اسلام از حکم ازدواج موقت رواج هوس بازی و چند همسری و ظلم به زن و حقوق او نیست. هدف اسلام دفاع از زن و حقوق اوست ، هدف حفظ ارزش زن و جلوگیری از تن فروشی او است ، هدف جلوگیری از بازیچه شدن زن است ، هدف عروسک نبودن زنان است ، هدف احیای مادر است ، هدف ارزش دادن به پدر است ، هدف پناه دادن به زن در کانون خانواده است ، هدف در قید و بند کردن، میل سرکش جنسی است ، هدف ازادی ، در کنار امنیت و احترام و ارزش زن است ، هدف جلوگیری از سقط جنین ها است ، هدف نبود فرزندان بی پدر است ، هدف رابطه ی انسانی زن و مرد است و …

و در پایان لازم به ذکر است
ازدواج موقت و چند همسری یک راهکار ، برای مواقع ضرورت و نیاز است و حکم یک پادزهر را دارد و برای سامان دادن به روابط زن و مرد و ثبات جامعه و خانواده است و هیچگاه نباید مورد سو استفاده قرار گیرد و یا جایگزینی برای ازدواج دائم و فرار مردان از تعهد زندگی و خانواده باشد. بلکه این نوع ازدواج باید یک ابزار کمکی برای تثبیت و تحکیم جامعه و خانواده باشد و به عقیده من امروز همان مواقع ضرورت و نیاز است که اگر از این ابزار به درستی و به موقع استفاده نشود ، پایه های خانواده و زندگی مشترک ان چنان ست و نابود خواهد شد که دیگر راه بازگشتی نخواهد بود. امروز اگر انسان ها به ارزش ها و احکام درست و واقعی اسلام بازگردند ، بشر و زندگی بشری از اسیب و نابودی مصون خواهد بود و اگر با اشتباهات و تعصبات و کج روی ها به این مسیر نامعلوم ادامه دهد ، بزودی بسیاری از ارزش ها و خانواده ها نابود خواهد شد.
بی شک عصر ما عصر نابودی ها است ، عصر نابودی ارزش ها ، انسان ها ، انسانیت ها ، عدالت ها ، مرد ها ، زن ها و … و شاید تنها راه نجات ، بازگشت به اسلام و حقیقت اسلام باشد

6 دیدگاه در “ازدواج موقت در اسلام

  1. سلام. متأسفانه این مطلبی که به آن در اینجا اذعان داشته اید را خودتان نقض کرده و از فراهم کردن ازدواج موقت برای متأهلین خودداری کرده اید. در حالیکه نه تنها هیچ کجای دین خدا از ازدواج موقت مرد متأهل ممانعت نشده بلکه موجب صلاح و اصلاح جامعه معرفی شده. ایکاش شما هم برای دین خدا بخاطر نگاه خلق خدا محدودیت نمیگذاشتید. قبول کنید که حکم خدا همه جانبه نگرتر از تمام اندیشه های بشری است و اینکه دین اسلام چند همسری را روا داشته نه بخاطر حفظ عرف ساخته بشر بلکه بخاطر اشراف خالق بر مخلوقاتش است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 − = یک

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>